PROJECTES
CASALS DE VACANCES
Els CASALS DE VACANCES són activitats organitzades per a infants durant els períodes de vacances escolars, com ara l’estiu, la primavera (Setmana Santa) o l’hivern (Nadal). Se centren a donar resposta a la necessitat d’un espai educatiu en educació no formal en èpoques en què l’escola i les famílies no tenen possibilitat de conciliar el temps. Són espais on els infants poden participar en una varietat d’activitats lúdiques, educatives i esportives, tot fomentant la socialització i el desenvolupament de noves habilitats. Normalment, aquests espais es localitzen a les mateixes escoles del municipi i en casos excepcionals en altres espais.
Els casals infantils poden incloure:
- Jocs i activitats recreatives: Com a gimcanes, tallers creatius (manualitats, pintura), jocs de grup, etc.
- Esports i activitats físiques: Jocs de ball, activitats d’equip com el futbol o el bàsquet, o activitats més específiques com la natació.
- Tallers educatius: Activitats que poden incloure la ciència, la música, el teatre, o fins i tot sortides culturals.
- Excursions i sortides a la natura: Algunes opcions poden incloure excursions a parcs naturals, museus o altres llocs d’interès.
A Viu Lleure i arran de la nostra llarga experiència, hem creat equips d’educadores i educadors en aquests espais de lleure educatiu que han fet vincle amb els infants i les famílies. La reciprocitat educativa i el feedback constant amb les famílies ens porta a contextualitzar més concretament les necessitats de cadascun dels infants. Normalment, l’eix dinamitzador i temàtica dels casals, ho triem mitjançant enquestes de satisfacció i les propostes de les famílies.
Tenint en compte la realitat social del municipi, establim activitats de cohesió social i on convidem a pares/mares/tutors/es a algunes de les activitats per propiciar l’educació comunitària. Convoquem reunions d’inici de casals de llarga durada, com també atenem personalment casos que ho necessitin. A cada casal sense excepció donem l’opció mínima de tenir una persona vetlladora titulada per atendre als infants que ho puguin necessitar.
ESPLAIS POBLES
Un ESPLAI es constitueix amb l’objectiu de crear un espai de lleure educatiu o educació no formal, per a facilitar eines i recursos que facilitin un desenvolupament saludable tant físic com psicològic a infants i joves. L’objectiu principal és gaudir d’un espai en un ambient de convivència i comunitat que sigui una alternativa de temps lliure sana i formativa, promovent valors com la cooperació, la solidaritat, el respecte per les persones i l’entorn.
Els ESPLAIS tenen un projecte educatiu de centre definits que es duen a terme mitjançant metodologia activa i dinàmica per passar-ho bé. Els infants i joves aprenen jugant i vivint milers d’aventures i experiències. Es fan tallers, excursions, jocs, dinàmiques que inclouen valors socials i de medi ambient, entre d’altres.
Tots els ESPLAIS aposten per la comunitat i per contribuir activament a una societat més justa i igualitària. Alguns dels valors principals són els següents:
- Cooperació
- Aprenem a treballar junts: Els esplais fomenten el treball en equip, on cada membre té un paper important. A través de jocs i activitats grupals, els participants aprenen a col·laborar, a compartir responsabilitats i a ajudar-se mútuament per aconseguir un objectiu comú.
- Respecte
- Respectem a tothom: Es fomenta el respecte per les persones, per les diferències individuals (culturals, de gènere, de capacitats, etc.), i pel medi ambient. Es tracta d’un respecte que inclou tant la tolerància com l’acceptació de la diversitat.
- Solidaritat
- Ajuda mútua i compromís social: Els esplais promouen l’ajuda entre els membres del grup, així com el compromís cap a la comunitat i entorn natural. A través de les activitats de grup els infants i joves aprenen la importància de cuidar els altres i de fer costat a qui ho necessita.
- Responsabilitat
- Prendre decisions i complir compromisos: Els joves aprenen a assumir responsabilitats, tant individuals com col·lectives. Cada participant té un paper en les activitats i les decisions, i cal que compleixi els seus compromisos amb el grup.
- Participació
- Té veu i vot: Els esplais són espais de participació activa. Els infants i joves poden expressar-se, prendre decisions i influir en el disseny de les activitats. Aquest aprenentatge fomenta la implicació en la societat i el coneixement de la democràcia i els drets i deures individuals.
- Educació en la igualtat
- Trencar estereotips i discriminació: Els esplais treballen per combatre els estereotips i promoure la igualtat de gènere, la inclusió i el respecte a les diversitats (socials, culturals, ètniques, etc.). Aprenem que totes les persones, independentment de qui siguin, tenen els mateixos drets i oportunitats.
- Autonomia
- Aprenem a ser més independents: A mesura que els infants i joves participen en les activitats, van adquirint confiança en si mateixos i desenvolupant la seva capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i afrontar reptes. Això ajuda a la seva maduresa emocional i personal.
- Justícia social
- Lluitar per un món més just: Molts esplais promouen la sensibilització sobre temes socials com la pobresa, les desigualtats i els drets humans. A través de debats, activitats i projectes, els participants aprenen a reconèixer les injustícies i a actuar per millorar la societat.
- Comunitat
- Vincle amb el col·lectiu: Els esplais no només busquen el creixement individual, sinó també el creixement col·lectiu. Aprenem a ser part d’una comunitat més gran, a cuidar l’entorn i a compartir amb els altres en un ambient de convivència i respecte.
- Creativitat i iniciativa
- Desenvolupar el pensament crític i creatiu: A través de jocs, tallers, activitats artístiques i altres dinàmiques, els joves aprenen a pensar de manera creativa, a innovar i a proposar noves idees, contribuint així al seu creixement intel·lectual i personal.
ESCOLES I CASALETS
Aquests espais estan fets especialment per a la conciliació laboral familiar. Tant a les acollides matinals o de tarda com els casalets de juny.
D’igual manera que en altres projectes, aprofitem per convertir aquests serveis en espais d’educació no formal dins de l’escola, amb referents educatius professionals, que acompanyen i vetllen en el creixement sa i equilibrat dels infants que hi fan ús. La metodologia és mitjançant principalment un fil conductor educatiu i activitats manuals o dinàmiques que treballen els valors interpersonals i intrapersonals de cada infant.
ESPAIS JOVES
Els ESPAIS JOVES són punts de trobada on els joves poden expressar-se lliurement, aprendre i créixer, a través d’una oferta d’activitats diverses que afavoreixen la seva integració social i personal. Les edats compreses són a partir dels 12 fins als 30 anys.
Sovint, la joventut té moltes inquietuds i pocs recursos o eines per dur a terme tot allò que tenen al cap. Els ESPAIS JOVES són llocs segurs, acollidors i plurals, on sempre trobaran una educadora o educador que treballaran per a la detecció de situacions de vulnerabilitat i aplicaran protocols d’ajuda i propiciaran la col·laboració amb altres agents educatius.
Trobem també que els ESPAIS JOVES són llocs idonis per dur a terme l’educació no formal i poder acompanyar en el creixement i l’assimilació de les normes socials, així com el coneixement del contracte i la cohesió social. D’igual manera són espais on es potencia l’autocrítica, l’avaluació i la reflexió intrapersonal, centrada en el “SELF”. Mitjançant la reunió i la parla, socialitzen, juguen i es creen esdeveniments, sortides, tallers, campionats, acampades, projectes de voluntariat i activitats que fomentin el teixit col·laboratiu del municipi. També s’acompanya als joves en la cerca d’estudis superiors o preparació cap al món laboral.
Com que els joves estan molt acostumats a fer servir les xarxes socials i les eines de comunicació digitals, des de la pandèmia podem oferir una part del servei totalment en línia, si escau, on tinguin cabuda diferents activitats i dinàmiques per poder continuar donant eines i recursos per aprofitar i gaudir del temps de lleure, a la vegada que aprenen valors i competències digitals.
Finalment, cal destacar que hem anat creant projectes únics com:
- Cicle d’emprenedors:
Xerrades dinàmiques de persones emprenedores: empresaris, brokers de borsa, youtubers, artistes de l’espectacle i polítics, a tall d’exemple. El vessant pedagògic és donar a conèixer els diferents àmbits laborals per facilitar eines que ajudin a la joventut a desenvolupar les seves capacitats cap a un objectiu, laboral o d’oci.
- En la pell de l’altre:
És un projecte que obre un espai de reflexió, per mostrar als joves realitats diferents i properes. Els convidats parlen en primera persona d’experiències en temes tan versemblants com les addiccions, les malalties mentals, el dol perinatal, la violència de gènere, el bullying, la diversitat sexual i de gènere entre d’altres. Les perspectives vivencials alienes donen als joves l’oportunitat d’entendre millor la diversitat i la riquesa de la vida.
- Espai jove online – Obrim Debat:
Després de la pandèmia mundial COVID19, les persones ens vam digitalitzar. Un dels projectes més importants que vam dur a terme va ser el del vídeo-enquesta Obrim Debat, on vam trobar la manera de seguir amb la nostra tasca educativa amb els joves, sense deixar-los de banda. Aquests reels fomenten la capacitat de raonament dels joves, així com l’aprenentatge d’un ús de les xarxes més equitatiu i versàtil. El resultat que buscàvem el vam aconseguir; que aquests vídeos, són un recurs pedagògic per a instituts i altres Punts Joves.
Espai Jove de Perafort i Puigdelfí
CURSOS I FORMACIONS
L’educació no formal no té un inici ni un final. Aprendre i formar-te durant tota la vida et dona eines per viure-la més còmode i positivament. La nostra filosofia és seguir aportant a la societat el nostre granet de sorra a diferents etapes del creixement humà. Així doncs, fem cursos:
- Premonitor: Per a joves d’entre 14 i 17 anys que vulguin viure un primer contacte amb el món del voluntariat, però que alhora els pot donar eines per descobrir una futura vocació laboral.
- Vetllador: Per a persones majors d’edat que vulguin millorar laboralment o aprendre des de zero a vetllar, donar suport i atenció a persones que ho necessitin. Aquests professionals tenen com a tasca principal vetllar pel benestar físic i emocional de les persones a les quals assisteixen, promovent la seva autonomia i millorant la seva qualitat de vida.
- Monitor de menjador i transport escolar: Aquest curs és per a persones o professionals majors d’edat i amb la titulació E.S.O, que específicament es volen dedicar a treballar com a monitors/es en els menjadors escolars o en el servei de transport escolar, atenent a l’alumnat durant l’hora del dinar o en el trajecte d’anada i tornada de l’escola. Aquests professionals tenen la responsabilitat de garantir el benestar i la seguretat dels infants i de fomentar un ambient positiu, educatiu i respectuós.
GENT GRAN
Actualment, la societat s’enfronta a una nova etapa d’envelliment de la població. Les persones en aquesta etapa tenen una esperança de vida més llarga i unes característiques psicològiques i físiques que en funció de l’individu poden variar dràsticament i oferir una qualitat de vida òptima o per altra banda, poden ser un factor d’aïllament social que comporti moltes dificultats. Així doncs, i donades aquestes noves situacions, hem d’afrontar certs canvis en la perspectiva d’intervenció concrets amb aquests grups de població. Moltes persones es tornen més vulnerables a l’aparició de sentiments de tristesa, solitud i de falta de confiança.
Promoure el desenvolupament de relacions socials, d’oci i temps lliure, intenta evitar i/o pal·liar la situació d’aïllament social. En la qual es poden veure immerses. Que les persones majors adquireixin un paper protagonista i reivindiquin el seu lloc com a peça viva i activa en la comunitat, es converteix en el principal objectiu a aconseguir en els tallers que duem a terme. El taller de memòria treballa molts aspectes cognitius com també acompanya i avalua la situació de les persones, però també es realitzen trucades, excursions i colònies.
Acompañamiento a la gente mayor Creixell
LLEURESPAIS
Un espai municipal d’acompanyament d’educació no formal, amb activitats de lleure educatiu com jocs, manualitats, tallers, conta-contes, xerrades, espai d’estudi, acompanyament en l’educació formal, excursions dins del municipi i amb la coordinació d’educadores en educació no formal.
FES-TE SOCI/A
Fen-te soci de VIU LLEURE
estàs ajudant dignificar la
formació no formal i a
aconseguir que tant formadors
com usuaris rebin una formació
de qualitat i ….